Veljeskaupungin liitto

Maakunnassa on toteutunut tai toteutumassa kaksi merkittävää liikennehanketta. Seinäjoen itäisen ohikulkutien rakentaminen aloitettiin vuonna 2013 ja saatettiin päätökseen tänä vuonna. Lapualla Koveron eritasoliittymän rakentaminen on aloitettu. Molemmat hankkeet ovat olleet pitkään esillä, osin kuumienkin keskustelujen sävyttämää.

Liikennehankkeissa olisi seuraavaksi otettava uusi, tärkein askel. Nurmon ja Lapuan välinen tieosuus, valtatie 19, huutaa ratkaisuja. Sen vauhdittaminen vaatii poikkeuksellista yhteisrintamaa niin maakunnan kansanedustajien kuin seinäjokelaisten ja lapualaisten välillä. Asiaa selkeyttää myös arvostetun ja elinkeinoelämän edunvalvojana toimivan kauppakamarin prioriteettilistaus, jossa Etelä-Pohjanmaan kannalta tärkeimmäksi hankkeiksi kohotettiin valtatie 19. Nurmon ja Lapuan tieosuus on nykyisellään ajettu loppuun.

Tie on tukkoinen, jumittava ja nopeusrajoitus on ympäri vuoden 80 km/h. Onnettomuusalttiilla tiellä on runsaasti työmatkaliikennettä, raskasta liikennettä ja erityisesti keväisin ja syksyisin maatalouskalustoa. Tiejaksolla tapahtuu 6,3 henkilövahinko-onnettomuutta vuodessa ja 4,8 kuolemaan johtavaa onnettomuutta kymmenessä vuodessa. Liikenneonnettomuudet kasautuvat tasoliittymiin.

Minimivaatimus olisi pitkien, keskikaiteellisten ohituskaistojen toteuttaminen riittävän moneen kohtaan. Lopullisena tavoitteena pitää kuitenkin olla koko välin muuttaminen nelikaistaiseksi moottoriliikennetieksi ja hitaamman liikenteen ohjaaminen rinnakkaisteille. Tieosuuden liikennemäärät ovat aamu- ja iltapäiväruuhkassa 15–16 000 ajoneuvoa/tunnissa eli lähtökohtaisesti enemmän kuin esimerkiksi Vaasan moottoritiellä.

Näillä toimilla voitaisiin poistaa pullonkauloja, lisätä liikennekapasiteettia, sujuvuutta ja maakunnan liikennepalveluiden toimivuutta. Se olisi elinvoimainen sykäys maakunnan sydämessä, jonka heijastinvaikutukset olisivat merkittävät.

Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseudut kehittävät voimakkaasti maankäyttöään valtatien välittömässä läheisyydessä. Maankäytön kehittämistoimet tulevat merkittävästi lisäämään liikennemääriä. Liikenneyhteyksien toimivuus on keskeinen tekijä, kun yritykset tekevät päätöksiä investoinneista ja toimipaikan sijainnista. Lisäksi liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn.

Kauppakamarien priorisoitua listausta kannattaa hyödyntää. Tällä varmistetaan, että rajalliset resurssit käytetään elinkeinoelämän kilpailukykyä ja liikenneturvallisuutta lisääviin investointeihin. Ihan aluksi voitaisiin lähteä siitä, että lapualaiset ja seinäjokelaiset löisivät kättä ja tekisivät veljeskaupunkien liiton kulkuyhteyksien parantamiseksi.

Pasi Kivisaari

kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kesk)

Seinäjoki

Julkaistu alunperin Eparissa 17.9.2017

Ilma, jota hengitämme

helmikuu 25, 2021

Sananvapaus on keskeinen ihmisoikeus. Sen avulla voimme rakentaa maailmaa, jossa

Mumma

helmikuu 18, 2021

Hyvin iäkkäiden ihmisten määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Siinä missä 1970-luvulla

Harrastamisen Suomen malli on huuto tulevaisuuden puolesta

helmikuu 4, 2021

Keskustan kansanedustaja ja valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtaja Pasi Kivisaari kannattaa harrastamisen

Tarvitaan toimenpideohjelma lasten pelastamiseksi aikuisten maailmalta

tammikuu 28, 2021

Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut toimenpideohjelman kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän

Opettajat eivät tarvitse kyttäystä, vaan tukea

tammikuu 23, 2021

Kannanotto 22.1.2021 Keskustan rehtorikansanedustajat Pasi Kivisaari ja Mikko Kinnunen: Opettajat

Twitter-rasismin kuolema

tammikuu 17, 2021

Ihmiskunta tarvitsee vallankumouksen ja sen mukana myös Suomi. Diktaattoreiden, valtaan

Kauan eläköön koulutus

marraskuu 23, 2020

Etelä-Pohjanmaalla on mainiot koulutusmahdollisuudet. Olemme nousseet uskottavien koulutustoimijoiden sarjaan. Sen

Kuka puhuisi miesten ja poikien oikeuksista?

marraskuu 19, 2020

Tiedote 19.11.2020 / Julkaistavissa heti Keskustan kansanedustaja Pasi Kivisaari: Kuka

Hyviä uutisia kaikille kirjojen ja lukemisen ystäville

marraskuu 3, 2020

Medialle ti 3.11.2020, julkaistavissa heti Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi tänään

Kouluväkivalta

marraskuu 2, 2020

Kun lapsi vetää koulukaveriaan tukasta tai yläkoululainen mojauttaa välitunnilla turpaan,