Veljeskaupungin liitto

Maakunnassa on toteutunut tai toteutumassa kaksi merkittävää liikennehanketta. Seinäjoen itäisen ohikulkutien rakentaminen aloitettiin vuonna 2013 ja saatettiin päätökseen tänä vuonna. Lapualla Koveron eritasoliittymän rakentaminen on aloitettu. Molemmat hankkeet ovat olleet pitkään esillä, osin kuumienkin keskustelujen sävyttämää.

Liikennehankkeissa olisi seuraavaksi otettava uusi, tärkein askel. Nurmon ja Lapuan välinen tieosuus, valtatie 19, huutaa ratkaisuja. Sen vauhdittaminen vaatii poikkeuksellista yhteisrintamaa niin maakunnan kansanedustajien kuin seinäjokelaisten ja lapualaisten välillä. Asiaa selkeyttää myös arvostetun ja elinkeinoelämän edunvalvojana toimivan kauppakamarin prioriteettilistaus, jossa Etelä-Pohjanmaan kannalta tärkeimmäksi hankkeiksi kohotettiin valtatie 19. Nurmon ja Lapuan tieosuus on nykyisellään ajettu loppuun.

Tie on tukkoinen, jumittava ja nopeusrajoitus on ympäri vuoden 80 km/h. Onnettomuusalttiilla tiellä on runsaasti työmatkaliikennettä, raskasta liikennettä ja erityisesti keväisin ja syksyisin maatalouskalustoa. Tiejaksolla tapahtuu 6,3 henkilövahinko-onnettomuutta vuodessa ja 4,8 kuolemaan johtavaa onnettomuutta kymmenessä vuodessa. Liikenneonnettomuudet kasautuvat tasoliittymiin.

Minimivaatimus olisi pitkien, keskikaiteellisten ohituskaistojen toteuttaminen riittävän moneen kohtaan. Lopullisena tavoitteena pitää kuitenkin olla koko välin muuttaminen nelikaistaiseksi moottoriliikennetieksi ja hitaamman liikenteen ohjaaminen rinnakkaisteille. Tieosuuden liikennemäärät ovat aamu- ja iltapäiväruuhkassa 15–16 000 ajoneuvoa/tunnissa eli lähtökohtaisesti enemmän kuin esimerkiksi Vaasan moottoritiellä.

Näillä toimilla voitaisiin poistaa pullonkauloja, lisätä liikennekapasiteettia, sujuvuutta ja maakunnan liikennepalveluiden toimivuutta. Se olisi elinvoimainen sykäys maakunnan sydämessä, jonka heijastinvaikutukset olisivat merkittävät.

Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseudut kehittävät voimakkaasti maankäyttöään valtatien välittömässä läheisyydessä. Maankäytön kehittämistoimet tulevat merkittävästi lisäämään liikennemääriä. Liikenneyhteyksien toimivuus on keskeinen tekijä, kun yritykset tekevät päätöksiä investoinneista ja toimipaikan sijainnista. Lisäksi liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn.

Kauppakamarien priorisoitua listausta kannattaa hyödyntää. Tällä varmistetaan, että rajalliset resurssit käytetään elinkeinoelämän kilpailukykyä ja liikenneturvallisuutta lisääviin investointeihin. Ihan aluksi voitaisiin lähteä siitä, että lapualaiset ja seinäjokelaiset löisivät kättä ja tekisivät veljeskaupunkien liiton kulkuyhteyksien parantamiseksi.

Pasi Kivisaari

kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kesk)

Seinäjoki

Julkaistu alunperin Eparissa 17.9.2017

Radiomainosta tekemässä

21 maaliskuun, 2023

TV-mainos

21 maaliskuun, 2023

Video puheestani kyselytunnilla 16.2.2023

22 helmikuun, 2023

Omat jalat

9 tammikuun, 2023

Älä kato ittees, kato taivasta. Kari Hotakaisen Luonnon laki -romaani

Kuka puhuisi opettajista?

30 joulukuun, 2022

Yhteiskunnassa on muutamia julkisen alan kivijalka-ammatteja, joiden tehtävänä on rakentaa

Pasin kuukausikirje, joulukuu 2022

21 joulukuun, 2022

Pasi kirjoittaa tärkeimmistä kuulumisista kuukausittain. Julkaisemme joulukuun 2022 kuukausikirjeen poikkeuksellisesti

Valtioneuvoston selonteko – Suomen digitaalinen kompassi

16 marraskuun, 2022

Keskustan ryhmäpuheenvuoro 16.11.2022, Pasi Kivisaari Arvoisa puhemies, “Digikompassi” on kapulakieltä,

Leipä ja lämpö eivät tule itsestään

16 marraskuun, 2022

Olen EU-myönteinen. Suomen kuuluminen Euroopan Unioniin tuo ja on tuonut

pasi-kivisaari

Sillä hetkellä maailma on kaunis

9 marraskuun, 2022

Isänpäivää vietetään isien kunniaksi ja muistoksi ensi sunnuntaina. Juhlapäivä on yksi

Suomalaisten liikkumattomuus kestämätön ongelma

13 lokakuun, 2022

Tuore UKK-instituutin (11.10.) toteuttama liikuntaraportti paljastaa suomalaisten vähäisen liikkumisen olevan