Jupinaa autoilusta

Auto on Etelä-Pohjanmaalla näppärä väline. Se mahdollistaa joustavan kulkemisen kodin ja työn välillä. Kauppareissut, harrastukset ja kyläilyt on helppo sovittaa kalenteriin, kun et ole muiden aikatauluista riippuvainen.

Autoilu on kuitenkin kallista. Auto ei kasva arvoa ja sen käyttö maksaa. Kateellisena olen katsellut heitä, jotka osaavat itse autonsa huoltaa. Minä kiikutan Toyotani niille, jotka sen päälle ymmärtävät.

Viime vuosikymmenellä polttoaineen verotusta korotettiin neljästi. Ja taas ollaan korottamassa. Olen hallituspuolueen kansanedustajana osaltani ollut hyväksymässä uusinta korotusta. En olettanut tästä päänsilityksiä saavani, enkä niitä ole saanut.

Suurin ongelma polttoaineveron korotuksessa on, että se on tasavero. Se tuntuu siis eniten pienituloisilla. Sata euroa vuodessa ei ole suurituloiselle paljon, mutta se on paljon, kun liikkumavara on pieni tai olematon.

Isossa kuvassa valtio tietysti käyttää kansalaistensa hyväksi sen, minkä veroina kerää. Polttoaineveron korotuksen vaikutuksia pienituloisille on kompensoitu verotuksen ja etuustasojen muutoksilla, mutta eiväthän nämä tietysti osu yksi yhteen.

Kansanedustajana tehtäväni on pitää oman alueeni puolta. Polttoaineen veronkorotus tuntuu erityisesti täällä, missä julkinen liikenne on harvoin toimiva vaihtoehto. Kun asutus on väljää, niin julkista liikennettä on vaikea kehittää kannattavaksi. Oma auto on täällä kätevin vaihtoehto.

Uskallan sen verran itseäni puolustaa, että ilman keskustaa polttoaineen hintaan olisi tullut vielä kovempia korotuksia. Tämä on toki laiha lohtu ja huono peruste sille, että polttoaineen hinta aina ja usein vain kohoaa.

Suomi on iso maa. Meillä on junat, laivat ja lentokoneet, mutta käytännössä Suomi elää autoista. Tavarat ja henkilöt liikkuvat pyörillä ja valtio kerää verotuloja tieliikenteestä noin 8 miljardia euroa vuodessa.

Suurin osa autoista käyttää fossiilisia polttoaineita ja ne ovat merkittävä saastuttaja. Viime aikoina autoteollisuus on tuonut markkinoille vähäpäästöisempiä tekniikoita, mikä on hyvä asia. Vanha isäntä saa kuitenkin ajaa raskaammin tupruttavan autonsa aivan loppuun, mikäli tahtoo. Ketään ei pidä niskaotteella autokauppaan viedä.

En halua vähätellä autoilun haittoja ympäristölle, mutta en myöskään halua vähätellä sen tärkeyttä ihmisille. Ranskan keltaisten liivien liikkeen protestit lähtivät liikkeelle polttoaineverosta, jonka oli tarkoitus vähentää ympäristön kuormitusta.

Omat lapseni ovat nyt ajokortti-iässä. Haluan tarjota heille auton tuoman vapauden tunteen ja mahdollistaa reviirin laajentamisen. Lähden itsekin mukaan huviajelulle, jos he vain ottavat kyytiin.

 

Pasi Kivisaari

Kansanedustaja (kesk)

julkaistu Ilmajoki-lehdessä 23.1.2020

Järjestöt saivat työrauhan vuodelle 2021

syyskuu 16, 2020

Medialle ke 16.9.2020, julkaistavissa heti Keskustan eteläpohjalainen kansanedustaja Pasi Kivisaari

Puhe puoluekokouksessa

syyskuu 5, 2020

Hyvät keskustalaiset, vastuunkantajat, ystävät! Minun Suomeni on tähtitaivaan alla. Se

Sivistykseni rajat ovat maailmani rajat

syyskuu 1, 2020

Olen keskustalainen, koska puolue on arvoiltaan vakaa ja viisas. Keskustalaisuus

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Sitä kohti, mitä pelkää

elokuu 12, 2020

Suomen Keskustan puoluekokous järjestetään syyskuun alussa Oulussa. Olen asettunut Etelä-Pohjanmaan

Kun muut ovat ympäriltä häipyneet

elokuu 1, 2020

Oli heinäkuun 6. päivä. Ajelin kohti Niinisalon varuskuntaa. Takapenkillä oli

joukko-teloitus

Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi

heinäkuu 20, 2020

Monilla vanhemmilla – minullakin – on ajatus siitä, että lapseni

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Minä kaipaan heitä

toukokuu 19, 2020

Suuri osa maailman ihmisistä elää rajoitettua elämää koronaviruspandemian vuoksi. Koronavirustartunnat

Kahden viikon tähden

toukokuu 6, 2020

Varhaiskasvatus ja perusopetus palaavat lähiopetukseen ja -kasvatukseen toukokuun puolessa välissä.

miten-vahan-minusta-jaa

Polvillaan

huhtikuu 15, 2020

Työllisyysasteen nosto ja julkisen talouden tasapaino ovat olleet hallitusten ykköstavoitteita

Ilman suuria suruja

maaliskuu 31, 2020

Koronaviruksen suurimmat haasteet nähdään terveydenhuollossa ja taloudessa. Samaan aikaan virus