Jupinaa autoilusta

Auto on Etelä-Pohjanmaalla näppärä väline. Se mahdollistaa joustavan kulkemisen kodin ja työn välillä. Kauppareissut, harrastukset ja kyläilyt on helppo sovittaa kalenteriin, kun et ole muiden aikatauluista riippuvainen.

Autoilu on kuitenkin kallista. Auto ei kasva arvoa ja sen käyttö maksaa. Kateellisena olen katsellut heitä, jotka osaavat itse autonsa huoltaa. Minä kiikutan Toyotani niille, jotka sen päälle ymmärtävät.

Viime vuosikymmenellä polttoaineen verotusta korotettiin neljästi. Ja taas ollaan korottamassa. Olen hallituspuolueen kansanedustajana osaltani ollut hyväksymässä uusinta korotusta. En olettanut tästä päänsilityksiä saavani, enkä niitä ole saanut.

Suurin ongelma polttoaineveron korotuksessa on, että se on tasavero. Se tuntuu siis eniten pienituloisilla. Sata euroa vuodessa ei ole suurituloiselle paljon, mutta se on paljon, kun liikkumavara on pieni tai olematon.

Isossa kuvassa valtio tietysti käyttää kansalaistensa hyväksi sen, minkä veroina kerää. Polttoaineveron korotuksen vaikutuksia pienituloisille on kompensoitu verotuksen ja etuustasojen muutoksilla, mutta eiväthän nämä tietysti osu yksi yhteen.

Kansanedustajana tehtäväni on pitää oman alueeni puolta. Polttoaineen veronkorotus tuntuu erityisesti täällä, missä julkinen liikenne on harvoin toimiva vaihtoehto. Kun asutus on väljää, niin julkista liikennettä on vaikea kehittää kannattavaksi. Oma auto on täällä kätevin vaihtoehto.

Uskallan sen verran itseäni puolustaa, että ilman keskustaa polttoaineen hintaan olisi tullut vielä kovempia korotuksia. Tämä on toki laiha lohtu ja huono peruste sille, että polttoaineen hinta aina ja usein vain kohoaa.

Suomi on iso maa. Meillä on junat, laivat ja lentokoneet, mutta käytännössä Suomi elää autoista. Tavarat ja henkilöt liikkuvat pyörillä ja valtio kerää verotuloja tieliikenteestä noin 8 miljardia euroa vuodessa.

Suurin osa autoista käyttää fossiilisia polttoaineita ja ne ovat merkittävä saastuttaja. Viime aikoina autoteollisuus on tuonut markkinoille vähäpäästöisempiä tekniikoita, mikä on hyvä asia. Vanha isäntä saa kuitenkin ajaa raskaammin tupruttavan autonsa aivan loppuun, mikäli tahtoo. Ketään ei pidä niskaotteella autokauppaan viedä.

En halua vähätellä autoilun haittoja ympäristölle, mutta en myöskään halua vähätellä sen tärkeyttä ihmisille. Ranskan keltaisten liivien liikkeen protestit lähtivät liikkeelle polttoaineverosta, jonka oli tarkoitus vähentää ympäristön kuormitusta.

Omat lapseni ovat nyt ajokortti-iässä. Haluan tarjota heille auton tuoman vapauden tunteen ja mahdollistaa reviirin laajentamisen. Lähden itsekin mukaan huviajelulle, jos he vain ottavat kyytiin.

 

Pasi Kivisaari

Kansanedustaja (kesk)

julkaistu Ilmajoki-lehdessä 23.1.2020

Seinäjoki herättää monenlaisia tunteita

heinäkuu 2, 2021

Maakuntakeskus Seinäjoki herättää sekä maakunnan sisällä että sen ulkopuolella monenlaisia

Olosuhteilla on väliä

kesäkuu 17, 2021

Tiedämme, että liikunta lisää hyvinvointia ja urheilusuorituksen jälkeen on mukava

Ehdolla Seinäjoen kaupunginvaltuustoon

toukokuu 20, 2021

Taas mennään. Olen ehdolla Seinäjoen kaupunginvaltuustoon. Olen ollut valtuutettu vuodesta

Loistavia valtionavustuksia pohjalaisille liikunta- ja urheiluhankkeille!

huhtikuu 20, 2021

Tiedote Valtion liikuntaneuvoston pohjalaisjäsenet Strand ja Kivisaari:Loistavia valtionavustuksia pohjalaisille liikunta-

Todelliset voittajat

huhtikuu 15, 2021

Ethän ajattele, että syytän. Se ei ole tarkoitukseni. Kerron havainnoistani,

Liikunnan rahoitus on turvattava – tai edessä on kansanterveydellinen katastrofi

huhtikuu 14, 2021

Kannanotto 14.4.2021 Toimituksille                                     Julkaistavissa heti Keskustan kansanedustaja, valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtaja

Tulevaisuusarpajaiset

maaliskuu 11, 2021

Kannanotto 11.3.2021, Toimituksille, Julkaistavissa heti Eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsen, Keskustan rehtorikansanedustaja

Ilma, jota hengitämme

helmikuu 25, 2021

Sananvapaus on keskeinen ihmisoikeus. Sen avulla voimme rakentaa maailmaa, jossa

Mumma

helmikuu 18, 2021

Hyvin iäkkäiden ihmisten määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Siinä missä 1970-luvulla

Harrastamisen Suomen malli on huuto tulevaisuuden puolesta

helmikuu 4, 2021

Keskustan kansanedustaja ja valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtaja Pasi Kivisaari kannattaa harrastamisen