Jupinaa autoilusta

Auto on Etelä-Pohjanmaalla näppärä väline. Se mahdollistaa joustavan kulkemisen kodin ja työn välillä. Kauppareissut, harrastukset ja kyläilyt on helppo sovittaa kalenteriin, kun et ole muiden aikatauluista riippuvainen.

Autoilu on kuitenkin kallista. Auto ei kasva arvoa ja sen käyttö maksaa. Kateellisena olen katsellut heitä, jotka osaavat itse autonsa huoltaa. Minä kiikutan Toyotani niille, jotka sen päälle ymmärtävät.

Viime vuosikymmenellä polttoaineen verotusta korotettiin neljästi. Ja taas ollaan korottamassa. Olen hallituspuolueen kansanedustajana osaltani ollut hyväksymässä uusinta korotusta. En olettanut tästä päänsilityksiä saavani, enkä niitä ole saanut.

Suurin ongelma polttoaineveron korotuksessa on, että se on tasavero. Se tuntuu siis eniten pienituloisilla. Sata euroa vuodessa ei ole suurituloiselle paljon, mutta se on paljon, kun liikkumavara on pieni tai olematon.

Isossa kuvassa valtio tietysti käyttää kansalaistensa hyväksi sen, minkä veroina kerää. Polttoaineveron korotuksen vaikutuksia pienituloisille on kompensoitu verotuksen ja etuustasojen muutoksilla, mutta eiväthän nämä tietysti osu yksi yhteen.

Kansanedustajana tehtäväni on pitää oman alueeni puolta. Polttoaineen veronkorotus tuntuu erityisesti täällä, missä julkinen liikenne on harvoin toimiva vaihtoehto. Kun asutus on väljää, niin julkista liikennettä on vaikea kehittää kannattavaksi. Oma auto on täällä kätevin vaihtoehto.

Uskallan sen verran itseäni puolustaa, että ilman keskustaa polttoaineen hintaan olisi tullut vielä kovempia korotuksia. Tämä on toki laiha lohtu ja huono peruste sille, että polttoaineen hinta aina ja usein vain kohoaa.

Suomi on iso maa. Meillä on junat, laivat ja lentokoneet, mutta käytännössä Suomi elää autoista. Tavarat ja henkilöt liikkuvat pyörillä ja valtio kerää verotuloja tieliikenteestä noin 8 miljardia euroa vuodessa.

Suurin osa autoista käyttää fossiilisia polttoaineita ja ne ovat merkittävä saastuttaja. Viime aikoina autoteollisuus on tuonut markkinoille vähäpäästöisempiä tekniikoita, mikä on hyvä asia. Vanha isäntä saa kuitenkin ajaa raskaammin tupruttavan autonsa aivan loppuun, mikäli tahtoo. Ketään ei pidä niskaotteella autokauppaan viedä.

En halua vähätellä autoilun haittoja ympäristölle, mutta en myöskään halua vähätellä sen tärkeyttä ihmisille. Ranskan keltaisten liivien liikkeen protestit lähtivät liikkeelle polttoaineverosta, jonka oli tarkoitus vähentää ympäristön kuormitusta.

Omat lapseni ovat nyt ajokortti-iässä. Haluan tarjota heille auton tuoman vapauden tunteen ja mahdollistaa reviirin laajentamisen. Lähden itsekin mukaan huviajelulle, jos he vain ottavat kyytiin.

 

Pasi Kivisaari

Kansanedustaja (kesk)

julkaistu Ilmajoki-lehdessä 23.1.2020

Kivisaari valtion liikuntaneuvoston 2. varapuheenjohtajaksi

elokuu 22, 2019

Keskustan eteläpohjalainen kansanedustaja Pasi Kivisaari valtion liikuntaneuvoston 2. varapuheenjohtajaksi. Valtioneuvosto

Etelä-Pohjanmaan Opiston lukuvuoden avaus

elokuu 19, 2019

Arvoisat kuulijat, hyvät opiskelijat, naiset ja herrat Vuonna 1892 perustettu

tyttoja-ja-poikia

Yhden ihmisen show

elokuu 19, 2019

Elokuu. Koulut alkavat ja perheissä palataan arjen päiväjärjestykseen. Monet vanhemmat

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Takamiehen metsästys

elokuu 2, 2019

Olin helteestä turvonnut ja edessäni oli ensimmäisen maailman maisema. Istuin

kysykaa-mita-voitte-tehda-kaupungille

Siltarumpupolitiikkaa

heinäkuu 9, 2019

Kansanedustajan tehtäviin kuuluu myös oman alueen edunvalvonta. On huolehdittava, että

Uusi hallitusohjelma on historiallinen työvoitto, joka hakee vertaistaan

kesäkuu 4, 2019

Keskustan eteläpohjalainen kansanedustaja Pasi Kivisaari iloitsee liikunnan ja kulttuurin puolesta.

pasi-kivisaari-katse

Niitä askelmia oli 135

toukokuu 22, 2019

Oli sunnuntain ja maanantain välinen yö yli kuukausi sitten. Istuin kotonani

Hallitusneuvotteluihin on luonnollista osallistua

toukokuu 8, 2019

Kansanedustaja Pasi Kivisaari pitää Keskustan osallistumista hallitusneuvotteluihin lopulta luonnollisena ratkaisuna.

Eläkeläiset ovat voimavara

huhtikuu 1, 2019

Kun synnyin minulla oli olemassa molempien vanhempieni vanhemmat sekä isäni

Miten toimia koko alueen edunvalvojana

maaliskuu 15, 2019

Vaasan vaalipiiristä valitaan 16 kansanedustajaa. Vaalien jälkeen vaalikartalta on helposti