Tyttöjä ja poikia

Helsingin Sanomien Nyt-liite uutisoi (18.10.2016), että peruskoulujen on laadittava tasa-arvosuunnitelma ensi vuoden alkuun mennessä.Uutinen oli otsikoitu näyttävästi ja sen kärki oli hätkähdyttävä. Opetushallituksen Tasa-arvotyö on taitolaji-oppaassa suositeltiin opettajia kutsumaan oppilaita etunimillä ja unohtamaan jaottelut tyttöihin ja poikiin. Lisäksi uutiseen liitettiin opetusneuvos Satu Elon haastattelu, jossa esitettiin toive, että koulujen ruokajonotkin olisivat sekaryhmiä. Monella alan ihmisellä meni hermot. Ovatko nämä neuvokset tosissaan pohtineet näitä?Uutinen peruskoulujen tasa-arvosuunnitelmien laadintaan liittyvästä opaskirjasta lähti leviämään sosiaalisessa mediassa voimalla. Timo Soini epäili blogissaan, että pytingissä eivät ole kaikki valot päällä. Opetushallitus kiirehti oikomaan väitteitä. Opetushallitus alleviivasi, ettei kukaan ole kieltämässä poikien kutsumista pojiksi ja tyttöjä tytöiksi. Tasa-arvotyö on taitolaji-opas kehottaa Opetushallituksen mukaan sukupuolitietoisuuteen, eikä kiellä sukupuolia.Opas teilattiin otsikon pohjalta. Syntyi käsitys, että Opetushallituksessa puuhastelevat elämälle vieraantuneet pölvästit, joiden suurimpia saavutuksia on keksiä ajankulua kouluille, joilla ei ole muuta tekemistä.

Opas ei kuitenkaan ole pelkkää sanahelinää. Se ei ole niitä julkaisuja, joiden olemassaolosta koulujen kirjahyllyillä ei tiedä kukaan. Oppaassa on hetkensä. Sen ansio on pölyttää lukkiutuneita sukupuolikäsityksiä kilteistä ja ahkerista tytöistä tai luovista ja rohkeista pojista. Sen ansio on kyseenalaistaa stereotyyppisiä sukupuolirooleja, työnjakoa ja rohkaista opettajia ohjaamaan tyttöjä ja poikia niin, että he voivat tehdä koulutus- ja uravalintoja ominaisuuksiensa ja vahvuuksiensa – ei sukupuolensa – perusteella. Sen ansio on julkituoda oikeutettu väite; onko peruskoulutus sittenkään tasa-arvoista?

Tasa-arvon ydin ei kuitenkaan ole julistuksissa, jossa biologiset, sosiaaliset ja kulttuuriset erot tasoitetaan kauniisti muotoiltuun tasa-arvosuunnitelmaan. Meillä on edelleen käsissämme tyttöjä ja poikia, ihmisiä. Koulut ovat väsyneitä vaatimuksiin, joita etulinjassa ei tunnisteta.

Aika harva enää rohkenee kysyä, leimaantumatta sukupuolistereotypiaan, mikä poikia vaivaa. He ovat kuutamolla – toisin kuin tytöt – esimerkiksi lukutaidossa. Kielellisten vaikeuksien lisäksi pojilla on enemmän tarkkaavaisuuden ongelmia kuten ylivilkkautta. Pojat alisuorittavat, surffailevat kouluvuodet, eivätkä opi ponnistelemaan. He tulevat huonommin toimeen opettajien kanssa. Tehostettua tai erityistä tukea saavista oppilaista selkeä enemmistö on poikia. Voisiko tasa-arvon nimissä kysyä, kuka murehtisi poikia?

Pasi Kivisaari

kaupunginvaltuutettu (kesk)

Julkaistu alunperin Eparissa 26.10.2016
eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Kuka juhlisi kampaajaa?

1 kesäkuun, 2022

Takapihan puutarha oli lyönnissä ja ympärillä oli joukko läheisiä, sukulaisia

Suomen tie

13 huhtikuun, 2022

Suomessa on ollut pitkään vallalla laaja kannatus niin sanotulle Nato-optiolle.

Keltainen kaulaliina

9 maaliskuun, 2022

Soitin anopille. Kyselin keltaisen kaulaliinan perään ja sellainen löytyi. Komensin

Ukrainaa ei saa jättää yksin

8 maaliskuun, 2022

Puhe Seinäjoen torilla Hyvät ystävät Vaikka mieleni on surullinen ja

Kuortaneen uintikeskushanke

21 tammikuun, 2022

Valtion liikuntaneuvoston 2. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pasi Kivisaari: Kuortaneen uintikeskushanke täyttää

Humahdus

31 joulukuun, 2021

Kulunut vuosi alkaa olla päätepisteessä. Taaksepäin tähyillessä tuntuu, että yhden

Kuolemanvaara

8 joulukuun, 2021

Suomessa syntyi vuonna 2020 lähes 24 000 poikaa. Kun he

Tulevaisuushuuto

8 joulukuun, 2021

Kansanedustaja Kivisaari: Festivaalituki on tulevaisuushuuto Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt

Taiteen merkityksestä yhteisöllisyydelle

13 syyskuun, 2021

Puhe päiväkoti Tähden avajaisissa 10.9.2021 Arvoisat juhlavieraat Minulla on ilo

Lintilällä savuava ase

6 syyskuun, 2021

Elinkeinoministeri Mika Lintilällä (kesk.) on epäkiitollinen työ EU:n aluerahojen jakamisessa.