Tyttöjä ja poikia

Helsingin Sanomien Nyt-liite uutisoi (18.10.2016), että peruskoulujen on laadittava tasa-arvosuunnitelma ensi vuoden alkuun mennessä.Uutinen oli otsikoitu näyttävästi ja sen kärki oli hätkähdyttävä. Opetushallituksen Tasa-arvotyö on taitolaji-oppaassa suositeltiin opettajia kutsumaan oppilaita etunimillä ja unohtamaan jaottelut tyttöihin ja poikiin. Lisäksi uutiseen liitettiin opetusneuvos Satu Elon haastattelu, jossa esitettiin toive, että koulujen ruokajonotkin olisivat sekaryhmiä. Monella alan ihmisellä meni hermot. Ovatko nämä neuvokset tosissaan pohtineet näitä?Uutinen peruskoulujen tasa-arvosuunnitelmien laadintaan liittyvästä opaskirjasta lähti leviämään sosiaalisessa mediassa voimalla. Timo Soini epäili blogissaan, että pytingissä eivät ole kaikki valot päällä. Opetushallitus kiirehti oikomaan väitteitä. Opetushallitus alleviivasi, ettei kukaan ole kieltämässä poikien kutsumista pojiksi ja tyttöjä tytöiksi. Tasa-arvotyö on taitolaji-opas kehottaa Opetushallituksen mukaan sukupuolitietoisuuteen, eikä kiellä sukupuolia.Opas teilattiin otsikon pohjalta. Syntyi käsitys, että Opetushallituksessa puuhastelevat elämälle vieraantuneet pölvästit, joiden suurimpia saavutuksia on keksiä ajankulua kouluille, joilla ei ole muuta tekemistä.

Opas ei kuitenkaan ole pelkkää sanahelinää. Se ei ole niitä julkaisuja, joiden olemassaolosta koulujen kirjahyllyillä ei tiedä kukaan. Oppaassa on hetkensä. Sen ansio on pölyttää lukkiutuneita sukupuolikäsityksiä kilteistä ja ahkerista tytöistä tai luovista ja rohkeista pojista. Sen ansio on kyseenalaistaa stereotyyppisiä sukupuolirooleja, työnjakoa ja rohkaista opettajia ohjaamaan tyttöjä ja poikia niin, että he voivat tehdä koulutus- ja uravalintoja ominaisuuksiensa ja vahvuuksiensa – ei sukupuolensa – perusteella. Sen ansio on julkituoda oikeutettu väite; onko peruskoulutus sittenkään tasa-arvoista?

Tasa-arvon ydin ei kuitenkaan ole julistuksissa, jossa biologiset, sosiaaliset ja kulttuuriset erot tasoitetaan kauniisti muotoiltuun tasa-arvosuunnitelmaan. Meillä on edelleen käsissämme tyttöjä ja poikia, ihmisiä. Koulut ovat väsyneitä vaatimuksiin, joita etulinjassa ei tunnisteta.

Aika harva enää rohkenee kysyä, leimaantumatta sukupuolistereotypiaan, mikä poikia vaivaa. He ovat kuutamolla – toisin kuin tytöt – esimerkiksi lukutaidossa. Kielellisten vaikeuksien lisäksi pojilla on enemmän tarkkaavaisuuden ongelmia kuten ylivilkkautta. Pojat alisuorittavat, surffailevat kouluvuodet, eivätkä opi ponnistelemaan. He tulevat huonommin toimeen opettajien kanssa. Tehostettua tai erityistä tukea saavista oppilaista selkeä enemmistö on poikia. Voisiko tasa-arvon nimissä kysyä, kuka murehtisi poikia?

Pasi Kivisaari

kaupunginvaltuutettu (kesk)

Julkaistu alunperin Eparissa 26.10.2016

Radiomainosta tekemässä

21 maaliskuun, 2023

TV-mainos

21 maaliskuun, 2023

Video puheestani kyselytunnilla 16.2.2023

22 helmikuun, 2023

Omat jalat

9 tammikuun, 2023

Älä kato ittees, kato taivasta. Kari Hotakaisen Luonnon laki -romaani

Kuka puhuisi opettajista?

30 joulukuun, 2022

Yhteiskunnassa on muutamia julkisen alan kivijalka-ammatteja, joiden tehtävänä on rakentaa

Pasin kuukausikirje, joulukuu 2022

21 joulukuun, 2022

Pasi kirjoittaa tärkeimmistä kuulumisista kuukausittain. Julkaisemme joulukuun 2022 kuukausikirjeen poikkeuksellisesti

Valtioneuvoston selonteko – Suomen digitaalinen kompassi

16 marraskuun, 2022

Keskustan ryhmäpuheenvuoro 16.11.2022, Pasi Kivisaari Arvoisa puhemies, “Digikompassi” on kapulakieltä,

Leipä ja lämpö eivät tule itsestään

16 marraskuun, 2022

Olen EU-myönteinen. Suomen kuuluminen Euroopan Unioniin tuo ja on tuonut

pasi-kivisaari

Sillä hetkellä maailma on kaunis

9 marraskuun, 2022

Isänpäivää vietetään isien kunniaksi ja muistoksi ensi sunnuntaina. Juhlapäivä on yksi

Suomalaisten liikkumattomuus kestämätön ongelma

13 lokakuun, 2022

Tuore UKK-instituutin (11.10.) toteuttama liikuntaraportti paljastaa suomalaisten vähäisen liikkumisen olevan