Puhe Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin kevätkokouksessa

huhtikuu 2024

Kunnioitetut Etelä-Pohjanmaan piirin (puheenjohtaja) ja jäsenyhdistysten edustajat, naiset ja herrat, minulla on erinomainen kunnia tuoda Seinäjoen kaupungin tervehdys Eläkeliiton kevätkokoukseen.

Kannan myös iloa siitä, että olette valikoineet kokouspaikaksi nämä maakunnan sydänmaat täällä Nurmossa.

Seinäjoen kaupunki arvostaa suuresti Eläkeliiton jäsenyhdistysten hyvinvointityötä niin Etelä-Pohjanmaan maakunnassa kuin täällä kotikaupungissamme.

Teette kaikin tavoin hyvää ja tärkeää työtä, jossa hyvinvoinnin edistäminen, yhteiskuntavastuu, inhimillisyys ja yhteenkuuluvuus ovat keskiössä. Juuri sitä järjestötoiminta parhaimmillaan on. Vahvasti arvopohjaista ja vastuullista.

Eri yhdistysten toiminta perustuu – näin uskon – jäsenten hyväksi tehtävään työhön. Jokainen jäsen on tärkeä, myös passiivinen jäsen. Ilman jäseniä ei ole toimintaa, ei yhdistystä, ei piiriä eikä koko Eläkeliittoakaan. Onneksemme Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piiri on jäsenmäärältään iso ja toiminta vireää. Hyvä niin.

Te kaikki olette yhteiskunnan voimavara hyvin monella tapaa. Vaikkapa kuluttajina, veronmaksajina, omaishoitajina, lastenlasten hoitajina ja läheisten tukijoina. Merkillepantavaa ja hyvin kunnioitettavaa on myös se, että järjestössänne moni toiminta hoidetaan vapaaehtoisvoimin. Voi tietysti kysyä tai toivoa, ovatko tulevat sukupolvet valmiina uhraamaan aikaansa toisten ihmisten hyväksi – toisten ihmisten parhaaksi. Eläkeliitot kautta maan – erityisesti eteläpohjanmaalla – pitävät yhteiskunnan pyöriä pyörimässä paremman huomisen puolesta.

Eläkeläisillä – kuten kaikilla ihmisillä – on oikeus täysivaltaiseen kansalaisuuteen, kunnioitukseen ja arvokkaaseen ikääntymiseen. Tästä syystä yhteiskunnan on luotava edellytykset hyvään elämään, joka sisältää mahdollisuuden riittävään toimeentuloon, virkistykseen ja itsensä kehittämiseen.

Kansallisen Eläkeliiton ja arvatenkin myös Etelä-Pohjanmaan piirin ja jäsenyhdistysten tarkoituksena on vahvistaa yhteiskunnan ikäystävällisyyttä. Se tavoite on kunniakas – loppujen lopuksi jokaisen kunnan tai yhteiskunnan arvo mitataan sillä, miten se huolehtii siitä väestä, jotka ovat olleet rakentamassa maata sellaiseksi kuin se nyt on.

Seinäjoen kaupungille teidän toiminta on tärkeää. Huolehditte osaltanne siitä, että niin maakunnan kuin kaupungin rattaat pyörivät. Seuraatte ikäihmisille suunnattujen palveluiden toimivuutta, etsitte keinoja väestön terveyden tukemiseen, valvotte ikäihmisten etuja ja tarjoatte yhdessäolon mahdollisuuksia.

Teidän toimintanne vahvistaa kaupunkia, teidän toimintanne kehittää maakuntaa. Se viestii kohdaltanne suuresta yhteiskuntavastuusta.  Ikäihmiset eivät ole vain päätöksenteon kohteita tai palveluiden passiivisia käyttäjiä vaan täysivaltaisia kansalaisia ja kaupunkiyhteisön jäseniä.

Myös Seinäjoen kaupunki tekee – ja on syytä tehdä jatkossakin – työtä ikäihmisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolesta yli toimialarajojen. Esimerkiksi kulttuuri- ja liikuntapalveluilla on aivan keskeinen rooli hyvinvoinnin edistäjänä, samoin seurakunnan hengellinen toiminta tukee inhimillisen elämän tavoitteita.

Hyvät kuulijat. Haluan viestiä kiitollisuuttani aktiivisuudestanne suomalaisen hyvinvoinnin rakentajina.

Seinäjoella on melko lennokas slogan, jossa varsin vaatimattomasti kutsumme itseämme avaruuden pääkaupungiksi. Ensi kuulemalta se saattaa kuulostaa pähkähullulta ja suureelliselta, mutta sanoihin kätkeytyy paljon sitä, jota olemme ja jota tahdomme olla.

Meillä on tilaa kaikelle hyvälle. Seinäjoella on tilaa asua ja kasvaa, tilaa yrittää ja menestyä. On tilaa tehdä, ideoida ja ajatella. Tilaa kulttuurille, liikunnalle ja harrastuksille. On tilaa toteuttaa itseään, tilaa tavoitella unelmiaan ja tilaa olla rohkea. Ennen kaikkea tilaa on onnistumiselle, onnelle ja hyvälle elämälle.

Hyvät ystävät. Uskon, että niin Seinäjoen kaupunkia kuin teidän toimintaa yhdistää sama ajatus. Meillä jokaisella kuuluu olla tilaa onnistumiselle, onnelle ja hyvälle elämälle.

Kiitos, että teette tätä työtä ja kaikkea kaunista jokaisen elämään.

Ja hyvää kokouspäivää.

Kiitos.

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Sitä kohti, mitä pelkää

12 elokuun, 2020

Suomen Keskustan puoluekokous järjestetään syyskuun alussa Oulussa. Olen asettunut Etelä-Pohjanmaan

Kun muut ovat ympäriltä häipyneet

1 elokuun, 2020

Oli heinäkuun 6. päivä. Ajelin kohti Niinisalon varuskuntaa. Takapenkillä oli

joukko-teloitus

Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi

20 heinäkuun, 2020

Monilla vanhemmilla – minullakin – on ajatus siitä, että lapseni

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Minä kaipaan heitä

19 toukokuun, 2020

Suuri osa maailman ihmisistä elää rajoitettua elämää koronaviruspandemian vuoksi. Koronavirustartunnat

Kahden viikon tähden

6 toukokuun, 2020

Varhaiskasvatus ja perusopetus palaavat lähiopetukseen ja -kasvatukseen toukokuun puolessa välissä.

miten-vahan-minusta-jaa

Polvillaan

15 huhtikuun, 2020

Työllisyysasteen nosto ja julkisen talouden tasapaino ovat olleet hallitusten ykköstavoitteita

Ilman suuria suruja

31 maaliskuun, 2020

Koronaviruksen suurimmat haasteet nähdään terveydenhuollossa ja taloudessa. Samaan aikaan virus

Pitäkää minua ennen muuta ihmisenä

12 maaliskuun, 2020

Katselin ympärilleni. Pyörätuolissa istui mies – oikeastaan poika vielä. Hänen

akateemiset-aidit

Isokyrö Areenan avajaistilaisuus

7 maaliskuun, 2020

Puhuttaessa muutokset mahdollisia Arvoisat juhlavieraat, naiset ja herrat On suuri

Eskoon hengellisen työn 50-vuotisjuhla

4 maaliskuun, 2020

Puhuttaessa muutokset mahdollisia Arvoisat juhlavieraat, hyvät naiset ja herrat  

Evästeasetukset

Käytämme evästeitä sivustollamme. Evästeet ovat selaimelle tallennettuja teksti­tiedostoja. Toiminnalliset evästeet sisältävät tietoja, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnalle. Analytiikkaevästeillä saamme sivuston käyttöön ja suoritus­kykyyn liittyviä tietoja. Tarkemmat tiedot kävijätietojen keräämisestä löytyy tietosuojaselosteestamme.