Seinäjoen ja Lapuan välillä on valuvika, joka tulee korjata

Valtatie 19:llä tapahtuu hienoja asioita. Valtio on osoittanut vuoden 2020 budjetista Seinäjoki-Lapua välille 25 miljoonan euron tiemäärärahan. Hankkeessa rakennetaan parhaillaan Nurmossa ja Lapualla keskikaiteella erotettu ohituskaistapari sekä parannetaan eritaso- ja muita liittymäjärjestelyjä. Näyttävimmät työt tapahtuvat mm. Atrian kohdalla.

Valtatie 19 on vilkkaasti liikennöity valtaväylä Etelä-Pohjanmaalla ja osa Suomen pääväyläverkkoa. Valtatie palvelee pitkämatkaista liikennettä sekä Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseutujen maankäyttöä ja elinkeinoelämää.

Tieyhteyden kohennukset olivat pitkään tavoiteltu kärkihanke, johon osallistui laaja joukko maakunnan luottamushenkilöitä, kansanedustajia, kunta- ja maakuntajohtoa ja elinkeinoelämän edustajia. Edunvalvontaa parhaimmillaan.

Tie on myös auki kohti Seinäjoki-Lapua-välin lopullista päämäärää. Nelikaistaisuutta (2+2), joka muodostasi tukevan sydämen matkalla kohti valtatien muita kohennuksia. Myös Lapualta pohjoiseen vaaditaan toimia. Samoin valtatien luonteva jatke kt67 on suunnittelussa. Hyvä niin. Tehdään tämä kaikki.

Seinäjoki-Lapua-välillä muhii kuitenkin todellinen ongelma. Tässä vaiheessa valitettavaan mopen osaan on jäänyt Teppo-Isokoski-liittymä Nurmossa.

Teppo-Isokoski -eritasoratkaisun toteuttaminen on ollut optiona mukana jo Seinäjoen itäisen ohikulkutien hankkeessa. Optio on ollut uudelleen mukana käynnissä olevan rakennushankkeen kilpailutusvaiheessa, mutta sen toteutus jätettiin kustannussyistä pois. Liittymän parantaminen on ollut tarkoitus toteuttaa rakentamalla valtatien alittava ajoyhteys Isokoskentieltä Tepontielle sekä tarvittavat rinnakkaistieyhteydet. Hankkeen tiesuunnitelma on lainvoimainen.

Liittymän nykyinen ja tuleva tilanne ovat kestämättömiä. Valtatiellä keskimääräinen vuorokausiliikenne on 12 500 – 15 000 ajoneuvoa ja liittymisiä päätielle tehdään noin 2000-2500 kertaa vuorokaudessa. Nykyisessä liittymässä on sattunut useita liikenneonnettomuuksia, joissa on tapahtunut sekä loukkaantumisia että kuolemantapauksia. Henkilöliikenteen lisäksi liittymän kautta kulkee eri suuntiin runsaasti myös maatalousajoneuvoja ja alueella on vilkasta yritystoimintaa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että risteykseen olisi tulossa rinnakkaistiet. Ne varmasti ovat tyhjää parempia (turvallisuus), mutta edelleen torso. Tällöin Tepon ja Isokosken alueen liikenne jouduttaisiin ohjaamaan jo ennestään ruuhkaiselle tie- ja katuverkolle, mitkä heikentävät alueen liikenneturvallisuutta sekä aiheuttaisi maataloudelle ja alkutuotantoyrittäjyydelle merkittäviä kiertohaittoja.

Kyseessä on nykyisessä kehittämishankkeessa oleva valuvika, joka uhkaa vaarantaa liikenneturvallisuutta.

Siksi tarvitsemme taas toisiamme. Etelä-Pohjanmaan liitto on ryhdikkäästi esittänyt 6-8 miljoonan euron lisämäärärahaa, joilla toteutetaan Teppo-Isokoski eritasoratkaisu ja mahdolliset rinnakkaistiet.

Lobbauksen aika on nyt. Syksyn budjettiriihessä on mahdollisuus kajauttaa Etelä-Pohjanmaalta huuto, joka kaikuu ministeriössä ja eduskunnassa saakka. Kutsun siihen työhön kaikki mahdolliset tahot.

Pasi Kivisaari
kansanedustaja (kesk)
Seinäjoki

Kirjoitus on julkaistu Ilkka-Pohjalaisessa 3.8.2022

Ässä hihasta

17 elokuun, 2021

Valtio on solminut maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksia suurimpien

Seinäjoki herättää monenlaisia tunteita

2 heinäkuun, 2021

Maakuntakeskus Seinäjoki herättää sekä maakunnan sisällä että sen ulkopuolella monenlaisia

Olosuhteilla on väliä

17 kesäkuun, 2021

Tiedämme, että liikunta lisää hyvinvointia ja urheilusuorituksen jälkeen on mukava

Ehdolla Seinäjoen kaupunginvaltuustoon

20 toukokuun, 2021

Taas mennään. Olen ehdolla Seinäjoen kaupunginvaltuustoon. Olen ollut valtuutettu vuodesta

Loistavia valtionavustuksia pohjalaisille liikunta- ja urheiluhankkeille!

20 huhtikuun, 2021

Tiedote Valtion liikuntaneuvoston pohjalaisjäsenet Strand ja Kivisaari:Loistavia valtionavustuksia pohjalaisille liikunta-

Todelliset voittajat

15 huhtikuun, 2021

Ethän ajattele, että syytän. Se ei ole tarkoitukseni. Kerron havainnoistani,

Liikunnan rahoitus on turvattava – tai edessä on kansanterveydellinen katastrofi

14 huhtikuun, 2021

Kannanotto 14.4.2021 Toimituksille                                     Julkaistavissa heti Keskustan kansanedustaja, valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtaja

Tulevaisuusarpajaiset

11 maaliskuun, 2021

Kannanotto 11.3.2021, Toimituksille, Julkaistavissa heti Eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsen, Keskustan rehtorikansanedustaja

Ilma, jota hengitämme

25 helmikuun, 2021

Sananvapaus on keskeinen ihmisoikeus. Sen avulla voimme rakentaa maailmaa, jossa

Mumma

18 helmikuun, 2021

Hyvin iäkkäiden ihmisten määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Siinä missä 1970-luvulla