Seinäjoen ja Lapuan välillä on valuvika, joka tulee korjata

Valtatie 19:llä tapahtuu hienoja asioita. Valtio on osoittanut vuoden 2020 budjetista Seinäjoki-Lapua välille 25 miljoonan euron tiemäärärahan. Hankkeessa rakennetaan parhaillaan Nurmossa ja Lapualla keskikaiteella erotettu ohituskaistapari sekä parannetaan eritaso- ja muita liittymäjärjestelyjä. Näyttävimmät työt tapahtuvat mm. Atrian kohdalla.

Valtatie 19 on vilkkaasti liikennöity valtaväylä Etelä-Pohjanmaalla ja osa Suomen pääväyläverkkoa. Valtatie palvelee pitkämatkaista liikennettä sekä Seinäjoen ja Lapuan kaupunkiseutujen maankäyttöä ja elinkeinoelämää.

Tieyhteyden kohennukset olivat pitkään tavoiteltu kärkihanke, johon osallistui laaja joukko maakunnan luottamushenkilöitä, kansanedustajia, kunta- ja maakuntajohtoa ja elinkeinoelämän edustajia. Edunvalvontaa parhaimmillaan.

Tie on myös auki kohti Seinäjoki-Lapua-välin lopullista päämäärää. Nelikaistaisuutta (2+2), joka muodostasi tukevan sydämen matkalla kohti valtatien muita kohennuksia. Myös Lapualta pohjoiseen vaaditaan toimia. Samoin valtatien luonteva jatke kt67 on suunnittelussa. Hyvä niin. Tehdään tämä kaikki.

Seinäjoki-Lapua-välillä muhii kuitenkin todellinen ongelma. Tässä vaiheessa valitettavaan mopen osaan on jäänyt Teppo-Isokoski-liittymä Nurmossa.

Teppo-Isokoski -eritasoratkaisun toteuttaminen on ollut optiona mukana jo Seinäjoen itäisen ohikulkutien hankkeessa. Optio on ollut uudelleen mukana käynnissä olevan rakennushankkeen kilpailutusvaiheessa, mutta sen toteutus jätettiin kustannussyistä pois. Liittymän parantaminen on ollut tarkoitus toteuttaa rakentamalla valtatien alittava ajoyhteys Isokoskentieltä Tepontielle sekä tarvittavat rinnakkaistieyhteydet. Hankkeen tiesuunnitelma on lainvoimainen.

Liittymän nykyinen ja tuleva tilanne ovat kestämättömiä. Valtatiellä keskimääräinen vuorokausiliikenne on 12 500 – 15 000 ajoneuvoa ja liittymisiä päätielle tehdään noin 2000-2500 kertaa vuorokaudessa. Nykyisessä liittymässä on sattunut useita liikenneonnettomuuksia, joissa on tapahtunut sekä loukkaantumisia että kuolemantapauksia. Henkilöliikenteen lisäksi liittymän kautta kulkee eri suuntiin runsaasti myös maatalousajoneuvoja ja alueella on vilkasta yritystoimintaa.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että risteykseen olisi tulossa rinnakkaistiet. Ne varmasti ovat tyhjää parempia (turvallisuus), mutta edelleen torso. Tällöin Tepon ja Isokosken alueen liikenne jouduttaisiin ohjaamaan jo ennestään ruuhkaiselle tie- ja katuverkolle, mitkä heikentävät alueen liikenneturvallisuutta sekä aiheuttaisi maataloudelle ja alkutuotantoyrittäjyydelle merkittäviä kiertohaittoja.

Kyseessä on nykyisessä kehittämishankkeessa oleva valuvika, joka uhkaa vaarantaa liikenneturvallisuutta.

Siksi tarvitsemme taas toisiamme. Etelä-Pohjanmaan liitto on ryhdikkäästi esittänyt 6-8 miljoonan euron lisämäärärahaa, joilla toteutetaan Teppo-Isokoski eritasoratkaisu ja mahdolliset rinnakkaistiet.

Lobbauksen aika on nyt. Syksyn budjettiriihessä on mahdollisuus kajauttaa Etelä-Pohjanmaalta huuto, joka kaikuu ministeriössä ja eduskunnassa saakka. Kutsun siihen työhön kaikki mahdolliset tahot.

Pasi Kivisaari
kansanedustaja (kesk)
Seinäjoki

Kirjoitus on julkaistu Ilkka-Pohjalaisessa 3.8.2022

Puhe puoluekokouksessa

5 syyskuun, 2020

Hyvät keskustalaiset, vastuunkantajat, ystävät! Minun Suomeni on tähtitaivaan alla. Se

Sivistykseni rajat ovat maailmani rajat

1 syyskuun, 2020

Olen keskustalainen, koska puolue on arvoiltaan vakaa ja viisas. Keskustalaisuus

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Sitä kohti, mitä pelkää

12 elokuun, 2020

Suomen Keskustan puoluekokous järjestetään syyskuun alussa Oulussa. Olen asettunut Etelä-Pohjanmaan

Kun muut ovat ympäriltä häipyneet

1 elokuun, 2020

Oli heinäkuun 6. päivä. Ajelin kohti Niinisalon varuskuntaa. Takapenkillä oli

joukko-teloitus

Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi

20 heinäkuun, 2020

Monilla vanhemmilla – minullakin – on ajatus siitä, että lapseni

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Minä kaipaan heitä

19 toukokuun, 2020

Suuri osa maailman ihmisistä elää rajoitettua elämää koronaviruspandemian vuoksi. Koronavirustartunnat

Kahden viikon tähden

6 toukokuun, 2020

Varhaiskasvatus ja perusopetus palaavat lähiopetukseen ja -kasvatukseen toukokuun puolessa välissä.

miten-vahan-minusta-jaa

Polvillaan

15 huhtikuun, 2020

Työllisyysasteen nosto ja julkisen talouden tasapaino ovat olleet hallitusten ykköstavoitteita

Ilman suuria suruja

31 maaliskuun, 2020

Koronaviruksen suurimmat haasteet nähdään terveydenhuollossa ja taloudessa. Samaan aikaan virus

Pitäkää minua ennen muuta ihmisenä

12 maaliskuun, 2020

Katselin ympärilleni. Pyörätuolissa istui mies – oikeastaan poika vielä. Hänen