Ennen oli kaikki paremmin

Älkää yrittäkö väittää vastaan. Ennen oli kaikki paremmin, ja jos joku on eri mieltä, hän ei vain muista tarpeeksi pitkälle.

Ennen lapset oppivat elämän realiteetit jo hiekkalaatikolla. Jos kaaduit, sait nousta itse ylös. Ei ollut kasvatuskeskusteluja eikä tunnetaitotyöpajoja – oli vain selviytymisvaisto ja nopeus, jolla osasit juosta pakoon. Lapset sanoivat kiitos ja päivää, eivätkä pyörineet ruokapöydässä kuin ylilatautuneet robotti-imurit.

Ennen koulu ei ollut paikka, jossa harjoiteltiin yhdessä oppimista ja tunnusteltiin omaa opiskelijaminää. Ennen siellä opiskeltiin. Aapinen oli aapinen, ei ideologinen manifesti, ja matematiikan tunnilla puhuttiin laskuista, ei siitä, kokeeko jokainen itsensä kuulluksi numeroiden äärellä. Ja kyllä, opettaja sai antaa palautetta ilman, että huoltajat perustivat somekampanjan lasten haavoittuneista itsetunnoista.

Ennen käytiin töissä. Ei ollut hybridimallia, työssäjaksamisen vertaisryhmiä tai sosiaalisen kontekstin huomioivaa palautekulttuuria. Työpäivän jälkeen mentiin kotiin ilman tarvetta käsitellä tunnekokemuksia terapiassa. Ei etsitty tasapainoa, merkityksellisyyttä tai henkilökohtaista kasvua. Ei ollut työpajoja, joissa piirretään post-it-lapuilla yhteinen arvopohja ja lopuksi palautekierros. Tehtiin vain työtä, että saatiin leipää pöytään.

Ja ruoka. Ruoka oli syömistä varten, ei identiteettiprojekti. Lounas ei ollut käsityöläishenkinen makuelämys, vaan jauhelihakastike. Ei tarvinnut miettiä, sopiiko tämä ruokavalioon, maailmankatsomukseen tai kuukausihoroskooppiin. Maito tuli lehmästä, leipä leipomosta, ja jos joku olisi vuonna 1985 ehdottanut, että perinteinen kahvikerma korvataan kaurapohjaisella vaahtounelmalla, hänet olisi ohjattu sivuun. Kahvi maistui kahvilta, ei unelmilta.

Entä viihde. Ei tarvinnut kyseenalaistaa, oliko Speden sketsit riittävän moniäänisiä tai saiko Kummelin naishahmojen esittämisestä kokea iloa. Naurettiin, koska se oli hauskaa. Jos ohjelma ei kiinnostanut, se ei tarkoittanut, että koko kulttuuri piti peruuttaa – se tarkoitti, että käännettiin kanavaa.

Ja mikä tärkeintä: ennen ihmiset kestivät elämää ilman, että siitä piti tehdä ongelma. Ei pohdittu jokaisen sanavalinnan potentiaalista loukkaavuutta, ei pyydetty anteeksi olemassaoloa. Elämä oli yksinkertaisempaa, ei siksi, että maailma olisi ollut parempi, vaan koska me olimme.

Niin että kyllä – ennen oli kaikki paremmin. Koska ihmiset eivät tehneet elämästään näin kamalan vaikeaa.

Ja ennen myös poliitikot olivat kunnon miehiä, ei tällaisia keskenkasvuisia äidinpoikia.

Pasi Kivisaari

Seinäjoen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (kesk)

julkaistu Eparissa 19.2.2025

Pasin kuukausikirje, joulukuu 2022

21 joulukuun, 2022

Pasi kirjoittaa tärkeimmistä kuulumisista kuukausittain. Julkaisemme joulukuun 2022 kuukausikirjeen poikkeuksellisesti

Valtioneuvoston selonteko – Suomen digitaalinen kompassi

16 marraskuun, 2022

Keskustan ryhmäpuheenvuoro 16.11.2022, Pasi Kivisaari Arvoisa puhemies, “Digikompassi” on kapulakieltä,

Leipä ja lämpö eivät tule itsestään

16 marraskuun, 2022

Olen EU-myönteinen. Suomen kuuluminen Euroopan Unioniin tuo ja on tuonut

pasi-kivisaari

Sillä hetkellä maailma on kaunis

9 marraskuun, 2022

Isänpäivää vietetään isien kunniaksi ja muistoksi ensi sunnuntaina. Juhlapäivä on yksi

Suomalaisten liikkumattomuus kestämätön ongelma

13 lokakuun, 2022

Tuore UKK-instituutin (11.10.) toteuttama liikuntaraportti paljastaa suomalaisten vähäisen liikkumisen olevan

Opettajille taattava paluu perustehtäviin – se ei ole kehitysvastaisuutta, vaan oleellisen tunnistamista

5 lokakuun, 2022

Keskustan kansanedustaja, eduskunnan  sivistysvaliokunnan jäsen Pasi Kivisaari muistuttaa Maailman opettajien

tyttoja-ja-poikia

Hallitus teki välttämättömiä vastaantuloja

8 syyskuun, 2022

Suomi on vakavassa tilanteessa. Dramaattista, mutta totta. Ihmiset ovat helisemässä

Taiteilijan kuolema

17 elokuun, 2022

Viime viikon aikana vastaanotimme kaksi surullista uutista. Yö-yhtyeen alkuperäisjäsen, laulaja-lauluntekijä

Lapsilisätuplaus on kunnianpalautus kaikille perheille

10 elokuun, 2022

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon ehdotus ylimääräisen lapsilisän maksamisesta ensi joulukuussa

Seinäjoen ja Lapuan välillä on valuvika, joka tulee korjata

3 elokuun, 2022

Valtatie 19:llä tapahtuu hienoja asioita. Valtio on osoittanut vuoden 2020

Evästeasetukset

Käytämme evästeitä sivustollamme. Evästeet ovat selaimelle tallennettuja teksti­tiedostoja. Toiminnalliset evästeet sisältävät tietoja, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnalle. Analytiikkaevästeillä saamme sivuston käyttöön ja suoritus­kykyyn liittyviä tietoja. Tarkemmat tiedot kävijätietojen keräämisestä löytyy tietosuojaselosteestamme.