Ennen oli kaikki paremmin

Älkää yrittäkö väittää vastaan. Ennen oli kaikki paremmin, ja jos joku on eri mieltä, hän ei vain muista tarpeeksi pitkälle.

Ennen lapset oppivat elämän realiteetit jo hiekkalaatikolla. Jos kaaduit, sait nousta itse ylös. Ei ollut kasvatuskeskusteluja eikä tunnetaitotyöpajoja – oli vain selviytymisvaisto ja nopeus, jolla osasit juosta pakoon. Lapset sanoivat kiitos ja päivää, eivätkä pyörineet ruokapöydässä kuin ylilatautuneet robotti-imurit.

Ennen koulu ei ollut paikka, jossa harjoiteltiin yhdessä oppimista ja tunnusteltiin omaa opiskelijaminää. Ennen siellä opiskeltiin. Aapinen oli aapinen, ei ideologinen manifesti, ja matematiikan tunnilla puhuttiin laskuista, ei siitä, kokeeko jokainen itsensä kuulluksi numeroiden äärellä. Ja kyllä, opettaja sai antaa palautetta ilman, että huoltajat perustivat somekampanjan lasten haavoittuneista itsetunnoista.

Ennen käytiin töissä. Ei ollut hybridimallia, työssäjaksamisen vertaisryhmiä tai sosiaalisen kontekstin huomioivaa palautekulttuuria. Työpäivän jälkeen mentiin kotiin ilman tarvetta käsitellä tunnekokemuksia terapiassa. Ei etsitty tasapainoa, merkityksellisyyttä tai henkilökohtaista kasvua. Ei ollut työpajoja, joissa piirretään post-it-lapuilla yhteinen arvopohja ja lopuksi palautekierros. Tehtiin vain työtä, että saatiin leipää pöytään.

Ja ruoka. Ruoka oli syömistä varten, ei identiteettiprojekti. Lounas ei ollut käsityöläishenkinen makuelämys, vaan jauhelihakastike. Ei tarvinnut miettiä, sopiiko tämä ruokavalioon, maailmankatsomukseen tai kuukausihoroskooppiin. Maito tuli lehmästä, leipä leipomosta, ja jos joku olisi vuonna 1985 ehdottanut, että perinteinen kahvikerma korvataan kaurapohjaisella vaahtounelmalla, hänet olisi ohjattu sivuun. Kahvi maistui kahvilta, ei unelmilta.

Entä viihde. Ei tarvinnut kyseenalaistaa, oliko Speden sketsit riittävän moniäänisiä tai saiko Kummelin naishahmojen esittämisestä kokea iloa. Naurettiin, koska se oli hauskaa. Jos ohjelma ei kiinnostanut, se ei tarkoittanut, että koko kulttuuri piti peruuttaa – se tarkoitti, että käännettiin kanavaa.

Ja mikä tärkeintä: ennen ihmiset kestivät elämää ilman, että siitä piti tehdä ongelma. Ei pohdittu jokaisen sanavalinnan potentiaalista loukkaavuutta, ei pyydetty anteeksi olemassaoloa. Elämä oli yksinkertaisempaa, ei siksi, että maailma olisi ollut parempi, vaan koska me olimme.

Niin että kyllä – ennen oli kaikki paremmin. Koska ihmiset eivät tehneet elämästään näin kamalan vaikeaa.

Ja ennen myös poliitikot olivat kunnon miehiä, ei tällaisia keskenkasvuisia äidinpoikia.

Pasi Kivisaari

Seinäjoen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (kesk)

julkaistu Eparissa 19.2.2025

Joutopäivämarkkinat

31 heinäkuun, 2022

Arvoisat markkinavieraat, hyvät naiset ja herrat Minulla on suurenmoinen ilo

Heikkilän silta

15 heinäkuun, 2022

Arvoisat Heikkilän sillan juhlavieraat, hyvät naiset ja herrat Minulla on

Tangomarkkinat

6 heinäkuun, 2022

Arvoisat avajaiskulkueen osallistujat, naiset ja herrat, hyvä tangomarkkinayleisö Seinäjoen kaupungin

Summerfest

1 heinäkuun, 2022

Arvoisat Summerfestien juhlavieraat, naiset ja herrat Minulla on suuria kunnia

Björkenheimin silta

17 kesäkuun, 2022

Arvoisat juhlavieraat, hyvät naiset ja herrat Seinäjoen kaupungissa on tänään

eduskustavaalit-teemat-pasi-kivisaari

Kuka juhlisi kampaajaa?

1 kesäkuun, 2022

Takapihan puutarha oli lyönnissä ja ympärillä oli joukko läheisiä, sukulaisia

Suomen tie

13 huhtikuun, 2022

Suomessa on ollut pitkään vallalla laaja kannatus niin sanotulle Nato-optiolle.

Keltainen kaulaliina

9 maaliskuun, 2022

Soitin anopille. Kyselin keltaisen kaulaliinan perään ja sellainen löytyi. Komensin

Ukrainaa ei saa jättää yksin

8 maaliskuun, 2022

Puhe Seinäjoen torilla Hyvät ystävät Vaikka mieleni on surullinen ja

Kuortaneen uintikeskushanke

21 tammikuun, 2022

Valtion liikuntaneuvoston 2. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pasi Kivisaari: Kuortaneen uintikeskushanke täyttää

Evästeasetukset

Käytämme evästeitä sivustollamme. Evästeet ovat selaimelle tallennettuja teksti­tiedostoja. Toiminnalliset evästeet sisältävät tietoja, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnalle. Analytiikkaevästeillä saamme sivuston käyttöön ja suoritus­kykyyn liittyviä tietoja. Tarkemmat tiedot kävijätietojen keräämisestä löytyy tietosuojaselosteestamme.