Ennen oli kaikki paremmin

Älkää yrittäkö väittää vastaan. Ennen oli kaikki paremmin, ja jos joku on eri mieltä, hän ei vain muista tarpeeksi pitkälle.

Ennen lapset oppivat elämän realiteetit jo hiekkalaatikolla. Jos kaaduit, sait nousta itse ylös. Ei ollut kasvatuskeskusteluja eikä tunnetaitotyöpajoja – oli vain selviytymisvaisto ja nopeus, jolla osasit juosta pakoon. Lapset sanoivat kiitos ja päivää, eivätkä pyörineet ruokapöydässä kuin ylilatautuneet robotti-imurit.

Ennen koulu ei ollut paikka, jossa harjoiteltiin yhdessä oppimista ja tunnusteltiin omaa opiskelijaminää. Ennen siellä opiskeltiin. Aapinen oli aapinen, ei ideologinen manifesti, ja matematiikan tunnilla puhuttiin laskuista, ei siitä, kokeeko jokainen itsensä kuulluksi numeroiden äärellä. Ja kyllä, opettaja sai antaa palautetta ilman, että huoltajat perustivat somekampanjan lasten haavoittuneista itsetunnoista.

Ennen käytiin töissä. Ei ollut hybridimallia, työssäjaksamisen vertaisryhmiä tai sosiaalisen kontekstin huomioivaa palautekulttuuria. Työpäivän jälkeen mentiin kotiin ilman tarvetta käsitellä tunnekokemuksia terapiassa. Ei etsitty tasapainoa, merkityksellisyyttä tai henkilökohtaista kasvua. Ei ollut työpajoja, joissa piirretään post-it-lapuilla yhteinen arvopohja ja lopuksi palautekierros. Tehtiin vain työtä, että saatiin leipää pöytään.

Ja ruoka. Ruoka oli syömistä varten, ei identiteettiprojekti. Lounas ei ollut käsityöläishenkinen makuelämys, vaan jauhelihakastike. Ei tarvinnut miettiä, sopiiko tämä ruokavalioon, maailmankatsomukseen tai kuukausihoroskooppiin. Maito tuli lehmästä, leipä leipomosta, ja jos joku olisi vuonna 1985 ehdottanut, että perinteinen kahvikerma korvataan kaurapohjaisella vaahtounelmalla, hänet olisi ohjattu sivuun. Kahvi maistui kahvilta, ei unelmilta.

Entä viihde. Ei tarvinnut kyseenalaistaa, oliko Speden sketsit riittävän moniäänisiä tai saiko Kummelin naishahmojen esittämisestä kokea iloa. Naurettiin, koska se oli hauskaa. Jos ohjelma ei kiinnostanut, se ei tarkoittanut, että koko kulttuuri piti peruuttaa – se tarkoitti, että käännettiin kanavaa.

Ja mikä tärkeintä: ennen ihmiset kestivät elämää ilman, että siitä piti tehdä ongelma. Ei pohdittu jokaisen sanavalinnan potentiaalista loukkaavuutta, ei pyydetty anteeksi olemassaoloa. Elämä oli yksinkertaisempaa, ei siksi, että maailma olisi ollut parempi, vaan koska me olimme.

Niin että kyllä – ennen oli kaikki paremmin. Koska ihmiset eivät tehneet elämästään näin kamalan vaikeaa.

Ja ennen myös poliitikot olivat kunnon miehiä, ei tällaisia keskenkasvuisia äidinpoikia.

Pasi Kivisaari

Seinäjoen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (kesk)

julkaistu Eparissa 19.2.2025

Humahdus

31 joulukuun, 2021

Kulunut vuosi alkaa olla päätepisteessä. Taaksepäin tähyillessä tuntuu, että yhden

Kuolemanvaara

8 joulukuun, 2021

Suomessa syntyi vuonna 2020 lähes 24 000 poikaa. Kun he

Tulevaisuushuuto

8 joulukuun, 2021

Kansanedustaja Kivisaari: Festivaalituki on tulevaisuushuuto Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt

Taiteen merkityksestä yhteisöllisyydelle

13 syyskuun, 2021

Puhe päiväkoti Tähden avajaisissa 10.9.2021 Arvoisat juhlavieraat Minulla on ilo

Lintilällä savuava ase

6 syyskuun, 2021

Elinkeinoministeri Mika Lintilällä (kesk.) on epäkiitollinen työ EU:n aluerahojen jakamisessa.

Puhe Seinäjoen uudelle kaupunginvaltuustolle

17 elokuun, 2021

Arvoisat kaupunginvaltuutetut, viranhaltijat, nuorisovaltuuston ja median edustajat, kaikki läsnäolijat ja

Ässä hihasta

17 elokuun, 2021

Valtio on solminut maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksia suurimpien

Seinäjoki herättää monenlaisia tunteita

2 heinäkuun, 2021

Maakuntakeskus Seinäjoki herättää sekä maakunnan sisällä että sen ulkopuolella monenlaisia

Olosuhteilla on väliä

17 kesäkuun, 2021

Tiedämme, että liikunta lisää hyvinvointia ja urheilusuorituksen jälkeen on mukava

Ehdolla Seinäjoen kaupunginvaltuustoon

20 toukokuun, 2021

Taas mennään. Olen ehdolla Seinäjoen kaupunginvaltuustoon. Olen ollut valtuutettu vuodesta

Evästeasetukset

Käytämme evästeitä sivustollamme. Evästeet ovat selaimelle tallennettuja teksti­tiedostoja. Toiminnalliset evästeet sisältävät tietoja, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnalle. Analytiikkaevästeillä saamme sivuston käyttöön ja suoritus­kykyyn liittyviä tietoja. Tarkemmat tiedot kävijätietojen keräämisestä löytyy tietosuojaselosteestamme.